Majstrovstvá sveta v love rýb na prívlač 2008 – Bulharsko

Články

Tak, ako sa už posledné roky stalo zvykom, uskutočnili sa koncom mája Majstrovstvá sveta v love rýb na prívlač. V poradí už šiesty šampionát tohto športového odvetvia lovu rýb sa uskutočnil tentokrát v termíne 23. – 25.5.2008 v Bulharsku. Prípravy na samotný šampionát sprevádzal absolútny nedostatok informácií od usporiadateľov a tak sme na preteky odchádzali v podstate úplne do neznáma. Jedinou známou skutočnosťou bolo miesto konania šampionátu, ktorým sa stalo mestečko Devin v južnom Bulharsku. Ním pretekajúca riečka Vača mala byť tou, kde zmerajú svoje schopnosti najlepší prívlačiari. Snímky z internetu veľa nenapovedali a tak už 21.mája, stále bez chýbajúcich základných informácií o obsádke rýb, hĺbke a prietoku vody, odchádzame v predstihu do Bulharska.

Sektor A, prvý súťažný deň

Mestečko Devin nás privítalo pekným a horúcim počasím. Nachádzalo sa asi 200 km od Sofie, obklopené z každej strany horami. Nás však najviac zaujímala voda, kde budú prebiehať preteky a preto sme sa hneď po príchode začali zháňať po prvých serióznych informáciach. Mnohé z tímov tu boli už niekoľko dní pred nami a tak prvé informácie boli hlavne od nich. Sami sme si však chceli overiť mnohé veci na vlastné oči a tak hneď prvý deň vyrážame naľahko na prvé zoznámenie sa s riekou kúsok od mesta. Rieka bola prikalená po predchádzajúcich dažďoch a takáto voda nás sprevádzala počas celého týždna. Až ku koncu šampionátu sa začala pomaly čistiť. Naviac sa sektory nachádzali asi 20 km od mesta a nad nimi stavali veľkú priehradu, čo takisto čistote vody nepridalo. Voda bola po celý čas prikalená. Ešte horšie to bolo s rybami. Prvé lovy dopadli dosť biedne. Zopár ulovených rýb dávalo tušiť, že s množstvom pôvodnej obsádky to nebude nijako divoké. Voda pôsobila doslova prázdnym dojmom. Na tomto sme sa zhodli aj večer s členmi ostatných tímov.

Ďalší deň sme si chceli už dôkladne prehliadnuť všetky sektory, na ktorých sa však ešte nemohlo chytať, aby sme vedeli, aké nástrahy budú najvhodnejšie a čo si nachystať na samotné preteky. Voda stále išla dosť zakalená. Cestou späť sme sa ešte zastavili skúsiť niečo chytiť mimo vyznačených sektorov, ale bez výraznejšieho výsledku. Ojedinelý zabudnutý potočák, sem tam dúhak, ktorého usporiadatelia nasadili tesne pred šampionátom aj v týchto miestach. Neostávalo nám nič iné, len sústrediť všetko úsilie na piatkový oficiálny tréning, ktorý už mohol napomôcť trochu poodkryť karty.

Tomáš Čepelák (CZE), štvrtý v celkovom poradí jednotlivcov

Na piatkový tréning sme išli všetci s dopredu jasne stanovenými úlohami - do každého sektoru po dvojiciach, s tým, aby sme skúsili nástrahy, sledovať súperov a hlavne aké ryby sa nachádzali vo vyznačených sektoroch. Výsledok tréningu však dopadol presne ako naše predchádzajúce pokusy a chytilo sa v každom sektore len niekoľko rýb. Jasnejšie však začínalo byť to, čo sme tušili – s pôvodným prírodným potočákom to bude slabé a spoliehať sa v preteku na neho nebude cestou k úspechu. Prevažné úlovky nielen nás, ale aj ostatných nami ostro sledovaných súperov, tvorili čerstvo nasadení dúhaci. A to už bola informácia, ktorá bola kľúčová a začal sa lámať chlieb, pretože je rozdiel v obsadzovaní stanovísk v rieke čerstvo vysadeným dúhakom a prírodným potočákom, takisto aj reakcia na umelé nástrahy týchto dvoch rybích druhov. Dúhak miluje gumu a tak sme tieto nástrahy zaradili vo väčšej miere k už vopred prichystaným nástrahám. V piatok popoludní prebehlo aj losovanie pretekárov do skupín a každý z našej štvorice pretekárov spoznal mená svojich súperov na prvý deň preteku v sobotu. Naša štvorica chytajúcich bola jasná už dlhšiu dobu vopred a tak mali dostatok času sa pripraviť a koncentrovať na tieto preteky. Každý z nich sa už nejakých Majstrovstiev sveta zúčastnil a tak všetci vedeli, čo sa od nich bude vyžadovať a na čo sa majú pripraviť. Slovensko reprezentovali Laco Mlynarovič, Vlasto Těšický, Juraj Mrázik a Maťo Forbak. Tím sme mali silný, asi momentálne to najlepšie, čo môžeme dať v súčasnosti dokopy a tak ambície pred šampionátom (a obzvlášť po vydarenom minulom roku, kedy sa nám na MS 2007 v Ružomberku podarilo získať bronzové medaily) boli celkom vysoké. Otvorene sme sa bavili o umiestnení vo vrchnej tretine štartového poľa a tajne sme opäť poškuľovali po nejakej tej medaile. Aj keď nás trošku schladili výsledky prieskumných lovov a oficiálneho tréningu, kedy sa chytalo minimum rýb. To môže byť v samotných pretekoch veľmi nevyspytateľné, keďže pri malom množstve úlovkov môže „vystreliť“ dopredu aj ktorýkoľvek so slabších súperov s náhodnou rybou. Bulharskí organizátori však potvrdili, že každý večer pred súťažným kolom nasadia do vody ryby a o úlovky vraj nebude núdza ako doteraz. Sami sme sa o tom mohli na vlastné oči presvedčiť v piatok večer a organizátori svoje slová dodržali. Do sektorov boli vysadené ryby, ale násadou boli len dúhaci. Taktika tým pádom na preteky bola jasná.

Juraj Mrázik v nedeľu v sektore A

V sobotu ráno po rýchlych raňajkách prebehlo losovanie, ktorá skupina bude loviť v akom sektore. O chvíľu už pristavené autobusy odvážali všetkých na pretekárske úseky, nakoľko presun tam trval približne trištvrte hodinu. Nervozita s pribúdajúcim časom narastala. Po príchode do sektorov ostalo ešte niekoľko minút na obhliadku trate a vytipovanie miest, ktoré podľa vyžrebovaného poradia musí pretekár v každom kole obsadiť. Samozrejme aj tu dobrý los v jednotlivých kolách môže výrazne pomôcť najmä vtedy, pokiaľ je v sektore len niekoľko chytateľných miest. Do štartu ostáva posledných 5 minút a tak sektorový rozhodcovia púšťajú do sektoru jednotlivých pretekárov v 25 sekundových intervaloch. Podľa toho obsadzujú najvýhodnejšie pozície v sektore.

Sekundy sa vlečú. Štartový výstrel zaháji 6. Majstrovstvá sveta v love rýb na prívlač z brehu. Do vody dopadajú nástrahy a tí šťastnejší hneď zdolávajú prvé úlovky. Vďaka vysielačkám sme v kontakte aj s chalanmi v ostatných sektoroch. Je potešiteľné, že chvíľu po štarte má každý z našej štvorice tú ukľudňujúcu prvú rybu. Na začiatku tradične najlepšie zo všetkých nástrah funguje rotačka, prípadne vobler. Ani sa nenazdáme a ubehne prvých 35 minút. To je čas na stretnutie všetkých pretekárov v strede sektoru a opätovné obsadenie miest podľa žrebu pre toto kolo. Každú chvíľu dostávame informáciu o ulovenej rybe niekoho z našich v ostatných sektorov a tak sa stále pohybujeme na čelných priečkach v priebežnom poradí v každom zo sektorov. Chalani vyzerajú byť v pohode a najmä Maťo Forbak s Lacom Mlynarovičom predvádzajú lov, za aký si neskôr vyslúžia obdiv aj od členov družstiev, ktoré v minulosti stáli na najvyšších stupňoch. Záver prvého dňa famózne vychádza aj Jurovi Mrázikovi, ktorí sa úlovkami v posledných dvoch kolách dokázal prepracovať až na prvé miesto vo svojom sektore. To už všetci z našich lovia na nymfy od Berkleyho. Ryby sa na rotačku ku koncu už príliš nehrnú, ale nástrahy, ktoré umožňujú pomalé vedenie ich stále dokážu vydráždiť.

S napätím očakávame výsledky po prvom dni, pretože tušíme, že to nebude zlé. Po ich vyvesení sa snáď aj máličko podlomia kolená – tak vysoko sme ešte nikdy po prvom dni nestáli – sme druhí a to nám dáva skvelú východiskovú pozíciu na druhý deň v boji o medaily. Na prvom mieste sú Česi s veľkým náskokom a všetkým jasne dávajú najavo, s akými ambíciami sem prišli. Konečne by radi získali titul majstrov sveta v družstvách. Veľa času neostáva a opäť sa nanovo žrebujú skupiny pre jednotlivé sektory na druhý deň. Výsledky po prvom dni nám po prepočtoch napovedajú, že na obhajobu bronzových medailí by nám mal druhý deň stačiť priemerný výsledok každého z našej štvorice. S jedlom však rastie chuť a tak výborné umiestnenie Jura, Laca a Maťa dávajú šancu aj na zisk prvej mediali v jednotlivcoch. Na všetkých je vidieť odhodlanie podať aj druhý deň maximum svojich schopností.

Úprimná gratulácia víťazných Čechov našim

V nedeľu ráno sú všetci na prekvapenie pokojní. Každý vie, čo chceme dosiahnuť a uvedomujú si, že nervozita by v tejto chvíli nebola tým pravým spoločníkom. Priebeh druhého dňa je našťastie v podobnom duchu ako deň predchádzajúci a stále sa nám darí v jednotlivých sektoroch kontrolovať čelo. Škoda Jurovho zlého losu, ktorý mu nedáva po jednotke v sektore zo včera dobré šance na zisk medaili v jednotlivcoch, čo sa neskôr aj potvrdí. Našťastie však nielen on, ale aj ostatní zvládnu s prehľadom nedeľný pretek. Výborne to opäť išlo Lacovi a Maťovi, ktorí určite obsadia popredné priečky aj v súťaži jednotlivcov. Cestou späť na hotel nervózne prepočítavame v hlavách výsledky a nech počítame ako chceme a kalkulujeme so všetkými možnými variantami, vychádza nám jediné – máme striebro!!! V troch zo štyroch sektorov sa nám podarilo prechytať Rusov a Bulharov, čo boli tímy, ktoré nás najviac ohrozovali. Víťazní Česi predviedli, ako sa to má robiť a s absolútnou dominanciou ovládli tento šampionát, kedy sa im podarilo získať nielen vytúžené zlato v súťaži družstiev, ale ich štyria pretekári obsadili aj prvé štyri priečky v súťaži jednotlivcov. To je výkon skutočne nevídaný a myslím, že tak skoro nebude zopakovaný.

Čo dodať na záver – nám vyšiel tento šampionát taktiež nad očakávanie a podarilo sa nám potvrdiť po minulom roku prienik do svetovej špičky. Sklamaní odchádzali z Bulharska Rusi. Štvrté miesto nie je to, čo by ich tešilo a na takýto výsledok veru v posledných rokoch neboli zvyknutí. Poliaci prišli s obmeneným kádrom a bolo na nich vidieť, že im chýbajú skúsenosti z takéhoto typu preteku. Určite však majú na to, aby v budúcnosti tohtoročnú ôsmu pozíciu vylepšovali. Nám neostáva už nič iné, len poďakovať všetkým, ktorí sa o tento výrazný úspech slovenského športového lovu rýb pričinili, či už to boli ľudia z Rady SRZ, zapálení nadšenci z radov našich ligových súťaží, priaznivci či sponzori (John Crane, Rybárske centrum Riverland, Mikado).

Peter Zachar

11. Andorra81
12. Maďarsko85,5

Konečné poradie jednotlivcov:

1. Tichý Michal (CZE)2 (68 rýb)
2. Foltýn Josef (CZE)2 (29 rýb)