Peter Horňák majstrom sveta v prívlači, Slovensko na 2. mieste

Slovenskí prívlačiari už dlhšiu dobu dosahujú výborné výsledky na medzinárodnej scéne. Cesta k nim ale vôbec nie je jednoduchá ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ukazuje sa, že systém súťaží a práca so základňou na Slovensku je na dobrej úrovni. Viacerí pretekári dosahujú výborné výsledky a dovolím si tvrdiť, že Slovensko by dokázalo postaviť 3 – 4 tímy, ktoré by sa nestratili na medzinárodnom poli. Tento rok nás ale čakala náročná skúška. Po prvýkrát v histórii sa 13. Majstrovstvá sveta mali konať na jazere. Väčšina našich pretekov a aj všetky Majstrovstvá sveta doteraz sa konali na riekach. Rozdiely v love pstruhov na jazere a na rieke sú veľké. Niektoré krajiny sa nakoniec rozhodli na Majstrovstvá sveta necestovať. Aj my sme mali obavy, ako to celé dopadne. Samotným Majstrovstvám sveta predchádzali sústredenia širšej reprezentácie, ktoré organizoval štátny tréner Vlastimil Těšický. Postupne sme sa stretli na jazerách na Poličke v Čechách, na Striebornici a v Brumove. Vrcholom sústredení bol Európsky pohár – Trout Union Cup, ktorý sa konal na rieke Bečva vo Valašskom Meziříčí v Čechách.

Trout Union Cup

Európsky pohár organizoval náš kamarád Stando Pernický spolu s Chorvátom Mariom Matijašičom. Vzhľadom na naše dobré vzťahy sme mohli postaviť dva tímy a dvoch jednotlivcov dať do medzinárodného tímu. Chytá sa podľa pravidiel ako na Majstrovstvách sveta a vačšinou na trati, kde sa potom v budúcnosti bude šampionát konať. Vzhľadom na rastúcu popularitu tohto podujatia sa organizujú každoročne dve kolá. Jarné bolo na spomínanej Bečve v Čechách a jesenné pripravujeme u nás vo Svite 18. – 20.9.2015 na trati, kde budeme na budúci rok v máji poriadať Majstrovstvá sveta. Pohára sa zúčastnilo 23 tímov z 13 krajín a takmer 100 pretekárov. Nás reprezentovali v družstve Slovensko 1 – Lukáš Hollý, Peter Horňák, Martin Forbak, Juraj Smatana a v družstve Slovensko 2 – Juraj Václavík, Pavol Horňák, Juraj Mrázik, Jaroslav Sámela. V medzinárodnom tíme boli Peter Marcin, Marek Rojtáš a Pavol Franc. Potvrdila sa kvalita našich pretekárov, keď za prvým Bulharskom skončilo na 2. mieste Slovensko 2 a na 3. mieste Slovensko 1. V jednotlivcoch zvíťazil Juraj Václavík, pred Petrom Marcinom a G. Getovom z Bulharska. Dovolím si tvrdiť, že úrovňou preteku a množstvom rýb predčili tieto preteky samotne Majstrovstvá sveta.

13. Majstrovstvá sveta, Írsko, Craigavon City Park Lakes, 23. – 24.5.2015

Do Írska odlietame 20.5.2015 v stredu. Vo štvrtok chceme ísť trénovať na vedľajšie jazero a v piatok je oficiálny tréning pred samotnými Majstrovstvami sveta. Vyslali sme pomerne početnú skupinu okrem oficiálneho 8 - členného tímu, ktorý tvorili Martin Forbak, Juraj Smatana, Peter Horňák, Lukáš Hollý, Pavol Horňák, Vlastimil Těšický, Peter Zachar a Jaroslav Sámela. Spolu s nami cestovali aj asistenti pretekárov Juraj Václavík, Ladislav Mlynarovič, Pavol Franc, Peter Marcin, Marek Rojtáš, Marián Michalka spolu s našimi sponzormi z Daiwy Ankou Škvařilovou a Janom Zubekom, z Rybárske centra Orava Marian Maslaňák a z Nástrahy.cz David Havlíček. Írsko nás privítalo veterným, chladným počasím s občasnými prehánkami typickými pre túto krajinu. Ubytovali sme sa v lacnejšom penzióne v susednom meste Portadown. Netušili sme, aký záujem vyvoláme u majiteľa, ktorý neskôr na našu počesť zavolal fotografa a daroval nám 3 fľaše šampanského. Pred tréningom sme museli prejsť kompletnou dezinfekciou a až potom sme mohli ísť k jazeru. Jazero, na ktorom sme trénovali bolo kanálom prepojené s jazerom, kde sa mali konať Majstrovstvá sveta. Dalo sa teda predpokladať, že obsádka rýb bude rovnaká. Sfarbenie vody bolo tmavo hnedé, na mnohých miestach s riasami a trávami, ktoré dosahovali až k hladine. Bolo zrejmé, že bude treba používať svetlé nástrahy s výraznými farbami. Asi po 15 minútach mal prvý záber Maťo na nymfu od Davida Havlíčka. Po chvíli zdolal asi 35 cm pstruha dúhového. Netušili sme, že to bude na dlhé hodiny jediná ryba. Až okolo obeda chytil Marek na plandavku ploticu. Ja som skúšal malé nástrahy. Mal som zopár záberov a jeden malý ostriž sa mi vypol tesne pod hladinou. To bolo všetko. Podobne na to boli aj ďalší pretekári z iných krajín, ktorí si tu boli zatrénovať.

Večer sa konalo oficiálne otvorenie Majstrovstiev sveta, ktoré domáci zvládli výborne. Pestrý kultúrny program, vystúpenie tanečníkov a hudobníkov vytvorili skvelú atmosféru. Chybičkou krásy bolo, že nás predstavili ako Slovinsko  Na našu počesť ako minuloročného majstra sveta zahrali slovenskú hymnu a pripravili malé pohostenie. Neúspech z treéningu sme večer zapili Guinessom a v dobrej nálade sme sa tešili na oficiálny tréning na druhý deň, kde mali domáci vysadiť aj nejakých dúhakov.

Tréning

Sektory A a B boli na jednom a sektory Ca D na druhom brehu jazera. Rozdelili sme sa na dve skupiny a prešli do sektorov. Chytať už mohli iba pretekári.Spolu s Maťom Forbakom, Jurajom Smatanom a Lukášom Hollým sme išli pozrieť sektory C a D. Táto strana jazera bola plytká, voda tu mala hĺbku len okolo 0,5 – 1 m. Dno bolo pokryté riasami a ryby sa nechytali takmer žiadne. Maťo chytil jedného ostrieža, Lukáš peknú šťuku a okrem toho som videl uloviť dvoch dúhakov. Na druhej strane jazera sme videli chalanov, že lovia nejaké pstruhy v sektoroch A a B. Po 3 hodinách sme sa vymenili. Sektory A a B mali hlbšiu vodu a kamenisté dno. Konečne sa nám podarili uloviť zopár dúhakov. Rovnako fungovali rotačky, plandavky, voblery, či gumové nástrahy. Dôležité bolo, aby mali výrazný farebný spúšťač. Večer na porade kapitánov sa rozdelili pretekári do skupín, ktorým v sobotu ráno vylosujeme sektory.

1. kolo, sobota

Do sektoru A išiel Peťo Horňák, do B – Lukáš Hollý, do C – Juraj Smatana a do D-Maťo Forbak. Každý z našich pretekárov mal 3 asistentov. Dvaja boli v každej polovici sektora a jeden stál za pretekárom a zberal informácie zo sektoru, kde a na akú nástrahu sa loví. Tieto informácie tlmočil pretekárovi a posúval ho po trati. Ja som išiel s Maťom Forbakom do sektoru D, čo bola úplna katastrofa. Za celý deň sa tu chytili iba 4 ryby. V každom kole po jednej. Dvaja dúhaci a dve šťuky. Za celý deň sme nemali žiadny záber. Podobne bol na tom aj sektor C, kde sa chytilo 5 rýb. Na našu radosť ale dve z nich chytil Juro Smatana a vyhral svoj sektor. Podobne sa darilo aj chalanom v sektoroch A a B, kde sa ale chytalo oveľa viac rýb. Lukáš Hollý vyhral sektor A s 15 rybami a Peťo Horňák zvíťazil v sektore B s 29 rybami. Takmer výhradne sa chytal nasadený pstruh dúhový a zopár ostriežov. Chalanom fungovali v prvých kolách rotačky, neskôr gumy a Peťo bodoval aj s voblermi a plandavkami. Po prvom dni sme boli na 1. mieste o jeden bod pred Rusmi a o 5,5 boda pred Talianmi. Rozdiely boli minimálne a o všetkom sa rozhodne druhý deň.

2. kolo, nedeľa

Ráno prebehlo losovanie. Do A ide Peťo Horňák, do B Maťo Forbak, do C Lukáš Hollý a do D Juro Smatana. Domáci sa rozhodovali, či nedať všetku násadu do sektorov C a D, ale nakoniec ju rozdelili do všetkých sektorov. Asi by to bolo zbytočné, pretože ryby zo sektorov C a D hneď po vysadení ušli, vzhľadom na málo prekysličenú a zariasnenú vodu. S Maťom si na začiatku prejdeme celú trať a analyzujeme informácie od chalanov, ktorí tu boli včera. Ryby sa držali v spodnej časti sektora. Maťo má prvý výbeh ako tretí v poradí, čo je veľmi dobré. Naše predpoklady sa potvrdili a všetci pretekári postupne obsadzujú miesta od spodu sektora. Maťo na začiatku nasadzuje rotačku č. 1 vlastnej výroby so strieborným listom a zeleným telíčkom. Asi na piaty hod zdoláva prvú rybu a po chvíli ďalšiu. Nanofil na prútoch Favorite odvádzajú perfektnú prácu a ani jedna ryba mu nepadá. Potom zábery ustanú. Mení rotačku za výraznejšiu FT. Opäť ďalšia ryba. Pár hodov bez záberu. Znovu meníme rotačku za veľkosť 2 so širším listom, čo nám prináša ďalšie dve ryby. Znovu zmena farby a ďalšia ryba končí toto kolo. Nikto z pretekárov okrem jedného za celú dobu nezmenil miesto. So šiestimi rybami Maťo vyhráva prvú časť. V druhej časti ideme až ako predposlední. Už predtým som si prezrel hornú polovicu trate, kde nikto nebol. Ryby som tam videl. Skúsime preto začať na mieste, ktoré sa nám ujde a ak tam nebudú ryby, skúsime prejsť sektor zhora. Maťo znovu začína rotačkou. Po asi 5 minútach zdoláva prvú rybu. Potom asi 10 minút ďalší záber nemá. Presúvam ho preto hore do sektoru a postupne pôjdeme dolu. Na každom mieste dáme 4 – 5 hody. Táto stratégia nám prináša ďalšie dve ryby. S tromi rybami je Maťo v tomto kole tretí. V ďalšom kole sa nám ušlo šieste mieste od spodu. Ryby sú už opatrné a tak skúšame gumy. Zelená nymfa a prvý pstruh. Zmena farby na oranžovú prináša druhú rybu. Znovu rotačka FT – 3. ryba. Skúšame aj ľahké plandavky, ale neúspešne. Opäť guma a štvrtá ryba, ktorá nám prináša v tejto časti 2. miesto. Posledné kolo sa nám ušlo štvrté miesto zospodu sektora, čo je dobré. Napriek nášmu úsiliu a skúšaniu rôznych nástrah sme rybu v tomto kole nechytili. Celkovo Maťo skončil na druhom mieste v sektore B, čo je skvelý výsledok. Priebežne som sledoval aj ostatných pretekárov vo vedľajších sektoroch. Dobre bol na tom Peťo Horňák, ktorý chytal v sektore vedľa nás. So 14 rybami bol druhý v sektore A. Horšie to bolo v sektore C a D, kde sa opakovala situácia z predchádzajúceho dňa. V sektore D sa za celý deň chytili iba 4 ryby. Žiaľ Juro Smatana mal na prúte jednu šťuku, ktorá sa mu ale vypla a tak skončil bez ryby. Lukáš Hollý v sektore C bol dlho na tom podobne. Zlatá rybku v podobe ostrieža v poslednom kole ho nakoniec posunula na stupne víťazov a nás na celkové 2. miesto, pretože Rusom aj Talianov sa podarilo chytiť po jednej rybe v sektoroch C a D.

Stupne víťazov

Stretávame sa všetci v penzióne a nastáva tradičné zrátavanie výsledkov. Vychádza nám to celkovo na 2. – 3. miesto na rovnako s Talianskom. V jednotlivcoch by sme mali byť medzi prvými tromi. Konečne prichádzajú oficiálne správy. Na pomocné body (celkový súčet umiestnení) sme vyhrali nad Talianskom a sme druhí. Majstrami sveta sú Rusi. V jednotlivcoch sa majstrom sveta stal Peťo Horňák, pred Talianom Ghibaudom a tretí je Lukáš Hollý. Prichádzajú prvé gratulácie a SMS. Večer je slávnostné vyhlásenie a opäť znie slovenská hymna.

Priznám sa, že sme pred týmito Majstrovstvami sveta mali určité obavy, ktoré sa čiastočne aj potvrdili. Veď chytiť v dvoch sektoroch za dva dni celkovo iba 19 rýb je naozaj málo. Ukázalo sa ale, že tam kde ryby sú, dokážeme ich úspešne loviť a patríme k najlepším. Treba priznať, že tentoraz nám prialo aj šťastie. Skvelú prácu odviedol doprovodný tím, ktorému patrí veľká vďaka. Našu partiu a ochotu obetovať sa pre úspech druhých nám závidia všetky tímy. Veľké poďakovanie patrí aj sponzorom, bez ktorých by sme sa nemohli zúčastniť týchto Majstrovstiev sveta – SRZ Rada Žilina, Daiwa – Cormoran – generálny partner, Majo Maslaňák – Rybárske centrum Orava, David Havlíček – Nástrahy.cz, Klub prívlače, SCP Mondi Ružomberok, Continental Matador, Akadémia Komenského, Pavol Gabura – Kingfishing, John Crane, Ivan Lacko – plandavky. Vďaka patrí aj všetkým priaznivcom, ktorí nás podporovali.